سوزوکی ویتارا ۲۰۱۹
ویتارا پرفروشترین کراساوور کمپانی سوزوکی است. مدل ویتارا یک مدل پرطرفدار و خوشنام در ایران میباشد. از محبوبیت بالایی برخوردار است و امکانات آن از نظر خریداران ایرانی قابلقبول است. در این مقاله قصد داریم به بررسی مشخصات فنی و ظاهری ویتارا مدل ۲۰۱۹ بپردازیم. اگر از علاقهمندان به این خودروی ژاپنی هستید با ما همراه باشید.
تاریخچه کمپانی سوزوکی
کمپانی سوزوکی با عنوان یک کارخانه نخریسی از سال ۱۹۰۹ وارد دنیای صنعت شد. از سال ۱۹۳۷ این کمپانی شروع به طراحی اولین خودروهای خود کرد و در سال ۱۹۳۹ میلادی اولین خودروی سوزوکی رسما تولید شد. بعد از جنگ جهانی دوم کمپانی سوزوکی اولین موتورهای خود را روانه بازار کرد، تا سالها فعالیت سوزوکی بر تولید موتور متمرکز شده بود اما در سال ۱۹۵۵ این کمپانی مجددا تولید خودرو را آغاز کرد و “سوزولایت” را به دنیا معرفی نمود. کمکم فعالیت سوزوکی به خارج از مرزهای ژاپن کشیده شد و در تایلند، امریکا و کانادا هم مشغول به فعالیت در زمینه خودرو گردید. یکی از سهامداران بزرگ کمپانی سوزوکی، کمپانی بزرگ جنرالموتورز امریکا بود که در سال ۲۰۱۰ سهام خود را به فولکسواگن واگذار کرد. این کمپانی ژاپنی معروف در سالهای فعالیتش با کمپانیهای بزرگی چون فیات، سوبارو، مزدا، نیسان و میتسوبیشی نیز همکاری نزدیک داشتهاست.
همهچیز درباره سوزوکی گرند ویتارا
این مدل از سوزوکی از سال ۱۹۸۸ در ژاپن، کانادا، اسپانیا و اکوادور تولید و از سال ۱۳۸۶ در ایران با نام گرند ویتارا تولید و عرضه شدهاست. خودروی ویتارا مدل ۲۰۱۹ نسل پنجم از این مدل است که در سال گذشته میلادی یک فیسلیفت جامع را پشتسر گذاشت. ویتارا در زمره خودروهای SUV جمع و جور قرار دارد. دو دیفرانسیل است و با گیربکس ۵ دنده دستی و ۴ دنده اتوماتیک تولید میشود. از لحاظ امکانات و ایمنی در سطح قابلقبولی قرار دارد و از نظر قیمت نسبت به سایر رقبای همرده منصفانهتر عمل کردهاست.
طراحی خارجی سوزوکی ویتارا ۲۰۱۹
از نظر طراحی خارجی ویتارا بعد از فیسلیفت سال گذشته به ظاهر قابلقبولتری دست پیدا کرد. با این چهره جدید او بهخوبی توانست با رقبای جدیدش هیوندای کونا و سیت آرونا وارد رقابت شود. تغییرات بیرونی ویتارا ۲۰۱۹ بسیار ظریف و ناچیز است. قسمت پایین سپر جلو مجددا طراحی شده است و دارای یک شبکه با شکافهای عمودی است. چراغ عقبهای قدمی جای خود را به لامپهای LED دادهاند، چراغ دنده عقب نیز در بخش میانی سپر قرار گرفتهاست، رینگهای آلیاژی رنگی شدهاند و از نظر بدنه خودرو نیز دو نمونه رنگبندی جدید ارائه کردهاست.
طراحی داخلی Suzuki Vitara مدل ۲۰۱۹
تغییرات ایمنی در ویتارا بهنسبت سایر تغییرات ملموستر است، رنگی شدن پنل پشت آمپر یکی از چشمگیرترین تغییرات در فیسلیفت پرفروشترین کراساوور سوزوکی است، این تغییر باعث لوکستر دیده شدن این بخش شدهاست، پلاستیک بهکار رفته در ساخت قطعات داخلی کابین نیز بهبود کیفیت داشته و نسبت به قبل نرمتر و منعطفتر است و این مسئله باعث جلب توجه علاقهمندان این خودرو میشود. از نظر ساختاری این پلاستیک فشرده بسیار مستحکم است و بهنظر میرسد تا سالیان سال بهخوبی بتوان از آن بهره برد.
ویتارا با این که یک کراساوور کوچک است اما فضای داخلی خوبی دارد و چهار فرد بالغ بهراحتی در آن جا میگیرند اگرچه صندلیهای عقب بهنسبت باریک هستند و بهسختی سه نفر روی صندلیهای عقب میتوانند کنار هم بنشینند. کنسول آن نیز فضای مناسبی داشته و در جای خوبی قرار گرفتهاست.
در طراحی داشبورد ویتارا سعی بر بهبود طراحی شدهاست، با این حال، علیرغم وجود ساعت آنالوگ، صفحهنمایش چند اینچی و روکش براق، تقریبا باقی موارد همان طراحی قدیمی خود را حفظ کردهاند.
در کنار فرمان انواع دکمههای کنترلکننده وجود دارد که اگرچه کار را برای راننده آسان میکند اما از نظر تکنولوژی روز کاملا قدیمی است. دکمههای کنترل صدا، کروز کنترل و درایو مود نیز روی فرمان قرار دارند.
صفحه نمایش رنگی ۷ اینچی ویتارا اگرچه بسیار با کیفیت بهنظر میرسد اما در مقایسه با نمونههای مشابه در دیگر خودروها مثل رنو کپچر دارای سطح پایینتری است. مدل ۲۰۱۹ دارای سیستم اپل کارپلی و اندروید اتو نیز هست که از مهمترین آپشنهای خودروهای جدید بهشمار میآیند.
موتور و فنی سوزوکی ویتارا
سوزوکی در جدیدترین نسخه خود دارای موتور بنزینی ۱٫۰ لیتری و ۱٫۴ لیتری توربوشارژ است که جایگزین موتور ۱٫۶ لیتری قبلی میشود. موتور یک لیتری دارای ۱۱۰ اسببخار (۸۲ کیلو وات) قدرت، سه سیلندر و موتور ۱٫۴ لیتری دارای ۱۴۰ اسببخار (۱۰۴ کیلووات) قدرت و چهار سیلندر است. هر دو مدل را میتوان با گیربکس دستی یا اتوماتیک انتخاب کرد.
مصرف سوخت آن بین ۴۴ مایل در ازای هر گالن در مسافتهای شهری و ۷۰ مایل به ازای هر گالن در مسافتهای برون شهری در تغییر است.
شتاب صفر تا صد ویتارا حدود ۱۱٫۵ ثانیه و نهایت سرعت آن ۱۸۰ کیلومتر بر ساعت است.
تریمهای مختلف سوزوکی ویتارا
ویتارا ۲۰۱۹ با دو تریم مختلف روانه بازار شدهاست. SZ-4 و SZ-T که هردوی آنها از نظر ایمنی و امکانات در شرایط خوبی هستند. در حالت استاندارد هر دو مدل دارای چرخهای آلیاژی، چراغهای دیلایت، کنترل آب و هوا دو منطقهای، سیستم کروز کنترل هستند، در مدلهای سفارشی تمام لامپها از نوع LED هستند، دارای سانروف پانوراما، ورودی بدون کلید، صندلیهای چرمی و طیف گستردهای از آپشنهای کمک راننده از نظر ایمنی هستند.
فرق اساسی این تریمها در سیستم موتور آنهاست. مدل SZ-T با هر دو گونه موتور نام برده شده قابل خریداری است در حالی که SZ-4 فقط با موتور ۱٫۰ لیتری، گیربکس دستی و تکدیفرانسیل عرضه میشود.
قیمت سوزوکی ویتارا در بازارهای جهانی از ۲۲۵۰۰ دلار در حالت استاندارد تا ۳۴۰۰۰ دلار در حالت فولآپشن متغیر است.
بررسی ایمنی سوزوکی ویتارا
بدنه ویتارا از فولاد کششی ساخته شدهاست و همین مسئله باعث میشود علیرغم وزن سبک بسیار مقاوم باشد. در صورت بروز حوادث ویتارا دارای ۷ کیسه هوای استاندارد است، همچنین دارای کنترل پایداری الکترونیکی و سیستم فشار باد تایرهاست.
از نظر ایمنی در سال ۲۰۱۵ ویتارا توسط EuroNCAP آزمایش شد و ۵ ستاره دریافت کرد. برای استفادههای برونشهری در جادههای کوهستانی و روستایی استفاده از مدل دو دیفرانسیل مناسبتر است. ویتارا ۲۰۱۹ دارای فهرست کاملی از امکانات ایمنی نظیر: کنترل ترافیک تطبیقی، هشدار خروج از مسیر، ترمز اضطراری ضد قفل، هشدار رانندگی خطرناک، سیستم هشدار نقاط کور و هشدار ترافیک عقب میباشد.
رقبای جهانی ویتارا ۲۰۱۹
از نظر امکانات، ایمنی و مصرف سوخت سوزوکی ویتارا در این کلاس در سطح جهانی رقبایی چون میتسوبیشی ASX، مزدا CX-3، نیسان قشقایی، سوبارو XV و هیوندای کونا دارد.
سوزوکی ویتارا در ایران
در حال حاضر ویتارای تولید شده در ایران نسل سوم این خودروی ژاپنی است که توسط ایران خودرو به مشتریان عرضه میشود. با توجه به وضعیت اقتصادی موجود در ایران و تحریمها و انحصار تولید خودرو توسط شرکتهای داخلی و سیاستهای سختگیرانه در واردات خودروهای خارجی بهنظر میرسد مدلهای جدید این خودرو بهسختی راهی برای ورود به بازار ایران داشته باشند. خودروی گراند ویتارا مدل سال، تولید شده در ایران خودرو اکنون با قیمت ۴۶۰ میلیون تومان عرضه میشود و دارای امکانات زیر است:
- استاندارد آلایندگی: يورو ۴
- سیستم ترمز: سيستم ترمز ضد قفل، سيستم توزيع متعادل نيروی ترمز
- کیسه هوای ایمنی: ۲ عدد برای راننده و سرنشين، ۲ عدد جانبی نصبشده برای سرنشينان جلو، ۲ عدد پردهای نصبشده برای سرنشينان جلو و عقب
- فرمان: هيدروليكی، چرمی و كليدهای كنترل روی فرمان
- سیستم تهویه: اتوماتيك با صفحه ديجيتال
- سیستم صوتی: راديو/CD / MP3 /DVD، مانيتور LCD هفت اينچ لمسی برای سرنشينان جلو و ۲ عدد مانيتور پشتسری برای سرنشينان عقب، امكان پخش از روی كارت SD و فلش و امكان برقراری ارتباط بلوتوث
- چراغها: تنظيم ارتفاع نور چراغ جلو از داخل اتاق، مهشكن جلو (هالوژن) و عقب
- آينهها: آيينههای جانبی برقی تاشونده راهنمادار مجهز به گرمكن
- شیشهها: شيشه بالابر برقی جلو و عقب
- تزئینات: تريم خاكستری، زه كرومی روی دربها و جلو پنجره و سپر جلو جديد
- تجهیزات ایمنی: يستم ضد سرقت خودرو (ايموبيلايزر)، كمربند ايمنی جلو سه نقطهای قفل شونده با قابليت تنظيم ارتفاع + پيشكشنده و محدود كننده نيرو، ۳ عدد كمربند سه نقطهای قفل شونده عقب، سيستم اتوماتيك سوخت در هنگام تصادف، قفل مركزی لمسی، قفل دربها با پاسخ فلاشر، قفل زاپاس بند و هشدار دهنده دندهعقب با قابليت نمايش فاصله با مانع
- رینگ و لاستیک: ۱۷ اينچ آلومينيومی
- صندلی: مجهز به گرمكن صندلیهای جلو و چرمی
- سایر تجهیزات: كامپيوتر سفری، كروز كنترل، تكيهگاه دست راننده و سرنشين با قابليت تنظيم، جك هيدروليك درب موتور، سيستم رهياب، سانروف و استارت بدون كليد
از نظر فنی نیز کیفیت آن بهشرح زیر است:
- نوع موتور: ۴ سيلندر خطی
- حجم موتور: ۲۴۰۰ سیسی
- حداکثر توان موتور: ۱۶۹/۶۰۰۰ اسببخار
- حداكثر گشتاور: ۲۲۷/۳۸۰۰ نیوتنمتر
- نسبت تراكم: ۱۰٫۵ بر يك
- تعداد سوپاپ: ۱۶
- نوع سوخت سازگار: بنزين
- سيستم انژكتوری: پاشش چند نقطهای
- استاندارد حد آلايندگی: يورو ۴
- حداکثر سرعت: ۷۵ کیلومتر بر ساعت
- شتاب صفر تا ۱۰۰: ۱۲ ثانیه
- سيستم انتقال قدرت: دو ديفرانسيل چهار حالته
- مصرف سوخت داخل شهر: ۷٫۵ لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت خارج شهر: ۸٫۱ لیتر در هر صد کیلومتر
- مصرف سوخت تركيبی: ۹٫۷ لیتر در هر صد کیلومتر
- طول خودرو: ۴۵۰۰ میلیمتر
- عرض خودرو: ۱۸۱۰ میلیمتر
- ارتفاع خودرو: ۱۶۹۵ میلیمتر
- فاصله بين دو محور چرخهای عقب و جلو: ۲۶۴۰ میلیمتر
- وزن خودرو: ۱۵۶۷ کیلوگرم
- گنجايش مخزن سوخت: ۶۶ لیتر
جمعبندی نهایی
با توجه به نکات ارائه شده باید گفت ویتارا اگرچه از نظر ظاهری نسبتبه سایر رقبا کمی عقبتر است، اما از نظر اقتصاد سوخت، ایمنی، کیفیت رانندگی و قدرت موتور حرفهای زیادی برای گفتن دارد و برای خانواده های متوسط رو به بالا انتخاب خوبی خواهد بود.
آخرین دیدگاهها