هیوندای آزرا مدل ۲۰۲۰
گر از طرفداران هیوندای باشید حتما مطلع هستید که سری آزرا همیشه یکی از محبوبترین تولیدات این برند مطرح کرهای بودهاست. اخیرا هیوندای از محصول جدید آزرا مدل ۲۰۲۰ با یک فیسلیفت جنجالی و جذاب رونمایی کردهاست. این محصول که مدل تغییر یافته نسل ششم هیوندای آزرا محسوب میشود، در بازار جهانی با نام گرنجور شناخته شدهاست. در این مقاله قصد داریم تا همهچیز را در مورد محصول جدید هیوندای برای شما بازگو کنیم. پس اگر بهدنبال یافتن اطلاعاتی در این زمینه هستید پیشنهاد میکنیم تا پایان مقاله با ما همراه باشید.
هیوندای آزرا ۲۰۲۰ در یک نگاه
هیوندای گرنجور از سال ۱۹۸۶ میلادی پرچمدار تولیدات این خودروساز کرهای بود، این سدان لوکس و پرطرفدار خیلی زود جای خود را به رقیب بزرگش Dynasty داد و از رونق افتاد، اما در سال ۲۰۱۶ نسل جدید آزرا توانست دوباره از محصولات پرفروش و محبوب هیوندای باشد. نسل ششم هیوندای آزرا مشتریان خود را راضی نمیکرد بنابراین هیوندای بعد از سه سال از تولد آخرین نسل آزرا تصمیم گرفت با یک فیسلیفت اساسی مدل ۲۰۲۰ این خودروی زیبا را روانه بازار کند. آزرای جدید قرار است با سه موتور هیبریدی، بنزینی و گازسوز وارد بازارهای جهانی شود. این خودرو یک سدان سایز متوسط است که طبق استاندارد، گنجایش ۵ سرنشین بالغ را داراست.
طراحی خارجی هیوندای آزرا ۲۰۲۰
هیوندای با معرفی نسل جدید سوناتا نشان داد که در طراحی خودروهای جدید خود بهخوبی پیشرفت داشتهاست. بعد از طراحی فوقالعاده سوناتا نوبت آزرا بود که حیرت منتقدان را بهدنبال داشته باشد. آزرا گرنجور ۲۰۲۰ با یک فیسلیفت جامع در تغییرات ظاهری به بازار معرفی شدهاست. بهخصوص نمای این اتومبیل در قسمت جلویی خودرو تغییرات زیادی داشتهاست. نمای جلوپنجره و چراغهای جلو کاملا متحول شده و جذابیت خاصی به این سدان کرهای بخشیدهاست. تغییرات در سپر عقب و جلو و همچنین چراغهای عقب از دیگر تحولات در ظاهر آزرا ۲۰۲۰ است. چراغهای نواری شکل LED عقب خودرو اگرچه در گذشته هم وجود داشت اما این بار با یک طراحی جدید ظاهر شدهاست، نکته قابل توجه در طراحی خارجی آزرا ۲۰۲۰ تغییر در فرم بدنه خودرو است که همانند مدل جدید سوناتا حالت کوپه و اسپرت چهار در دارد.
از طرفی چراغهای کوچک با طراحی تیز و کشیده و جلو پنجره بزرگ در فیسلیفت ۲۰۲۰ باعث شدهاست تا گرنجور کمی عجیب و غریب بهنظر برسد. طراحی جلوپنجره تفاوتی اساسی با سایر مدلها دارد، استفاده از یک جلوپنجره توری با چراغهای لوزیشکل نقطه عطف فیسلیفت آزرا ۲۰۲۰ محسوب میشود. ورودیهای هوا در عرض بدنه نیز به شکل زیبایی طراحی شده و هارمونی خوبی با جلوپنجره دارد. استفاده از لایتبار در بالای چراغهای عقب نیز باعث میشود تا عرض این چراغها بهخوبی دیده شده، حالت سهبعدی به خود گرفته و جذابیت و تفاوت بیشتری با مدلهای مشابه داشته باشد. استفاده از طراحی اگزوزهای دوقلو در دو طرف سپر عقب شاهکار دیگر این خودروساز در فیسلیفت جدید است.
آزرا ۲۰۲۰ یک افزایش طول ۶۰ میلیمتری نسبت به مدل قبلی خود دارد که طول آن را به ۴۹۹۰ میلیمتر میرساند، ۱۰ میلیمتر نیز افزایش عرض در فیسلیفت جدید تجربه جدیدی برای آزرا ۲۰۲۰ بود، از طرفی فاصله طولی بین محورها نیز افزایشی ۴۰ میلیمتری را شاهد بودهاست، بنابراین آزرای جدید به گفته این کمپانی جادارترین کابین را در بین رقیبان این کلاس خواهد داشت.
طراحی داخلی و امکانات آزرا گرنجور ۲۰۲۰
از نظر طراحی داخلی باید بگوییم این مدل از هیوندای نسبت به مدل قبلی خود (آزرا ۲۰۱۸) بسیار لوکستر و با فضایی جادارتر و همچنین ظاهری آرامتر به تولید رسیدهاست.
در کابین آزرا ۲۰۲۰ دو صفحه نمایش لمسی تمام رنگی با ابعاد ۱۲٫۳ اینچی بهعنوان سیستم سرگرمی در بالای داشبورد وجود دارد، فرمان و شیفترهای مدل جدید، کنسول وسط با تغییرات گسترده بهصورت بزرگتر و از جنس چرم، سیستم تهویه مطبوع با کنترلرهای دیجیتالی و نمایشگر، تغییر شکل ظاهری خروجیهای سیستم سرمایشی و گرمایشی و یک سیستم نورپردازی با ۶۴ رنگ متفاوت در داخل کابین از جمله تغییرات دیگر در طراحی داخلی بودهاست.
این تغییرات ظاهری در بخش کنسول بیشتر قابل رویت است، دکمهها و کنترلرهای سنتی جای خود را به یک نمایشگر دیجیتال دادهاند، حتی دنده آزرا ۲۰۲۰ به جای مدلهای سنتی به شکل دکمههای کوچک کنترلکننده دیده میشود تا این فیسلیفت همچنان جذابیتهای خود را بهرخ بکشد. با این اوصاف میتوان گفت که فضای کنسول آزرا در مدل جدید بسیار مرتب و لاکچری دیده میشود.
از جمله دیگر امکانات رفاهی و تجهیزات گرنجور ۲۰۲۰ میتوان به رینگهای ۱۹ اینچی، هدآپ دیسپلی، سانروف پانورامیک، صندلیهای تهویهدار، سیستم صوتی JBL با ۱۲ بلندگو، چراغهای جلوی LED، طیف گسترده سیستمهای ایمنی و کمکراننده از جمله سنسورهای پارک خودرو، هشدار برخورد از تمام جهات، سیستم جلوگیری از تصادف در حالت خودکار، رادار نقاط کور، سیستم کمک خارج شدن ایمن از پارک، دستیار هوشمند سیستم پارک از راه دور، سنسور گرد و غبار، فیلتر هوای میکرو و عایق سروصدا اشاره کرد.
آزرا ۲۰۲۰ از نظر فنی و موتور
هیوندای مدل جدید خود را با یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری بنزینی ۸ سرعته اتوماتیک با ۲۸۶ اسببخار قدرت و مصرف سوخت ۸٫۴ لیتر در ازای هر صد کیلومتر، همچنین، در طرحی دیگر با یک موتور هیبریدی با ترکیبی از یک پیشرانه ۲٫۴ لیتری بنزینی و پیشرانه الکتریکی ۳۸ کیلوواتی ۶ سرعته اتوماتیک با ۲۶۲ اسببخار قدرت ارائه کردهاست. این موتور اقتصادی با مصرف ۶٫۲ لیتر به ازای هر صد کلیومتر عرضه میشود و برای تامین انرژی مورد نیاز موتور الکترونیکی نیز از یک بسته باتری لیتیومیونی استفاده شدهاست.
یک پیشرانه قدرتمند ۳٫۳ لیتری V6 با ۲۹۰ اسببخار قدرت و ۳۴۳ نیوتنمتر گشتاور نیز قابل سفارش است.
گفته میشود یک موتور ۳ لیتری پایه گازسوز با سوخت LPG نیز بهصورت سفارشی قابل تولید است.
شتاب صفر تا صد هیوندای آزرا گرنجور ۲۰۲۰ حدود ۷٫۵ ثانیه است که میانگین بسیار خوبی در این کلاس محسوب میشود. نهایت سرعت آن نیز در حدود ۲۳۰ کیلومتر در ساعت است.
بازار هیوندای آزرا مدل ۲۰۲۰
این خودرو در روز ۱۹ نوامبر سال جاری در کشور کره جنوبی بهصورت پیشفروش عرضه خود را آغاز کرد و طی ۱۱ روز در نخستین مرحله از پیشفروش توانست به رکورد فروش ۳۲ هزار دستگاه دست پیدا کند که خبر از موفقیت فروش آن در عرصه جهانی دارد. قیمت آن در پیش فروش ۳۳ میلیون وون (واحد پول کره جنوبی) معادل ۲۸ هزار دلار در مدل پایه ۲٫۵ لیتری آغاز و به حدود ۴۵ میلیون وون معادل ۳۸٫۵ هزار دلار برای مدل هیبریدی میرسد. هنوز قیمت رسمی آپشنهای آن در حالت سفارشی اعلام نشدهاست و فروش آن فعلا فقط در کشور تولیدکننده میباشد.
نگاهی به هیوندای آزرا در بازار ایران
هیوندای آزرا بهطور رسمی با نسل چهارم خود در سالهای ۲۰۱۰ و ۲۰۱۱ وارد ایران شد، در غیاب خودروسازهای بزرگ غربی در کشور، حضور محصولات کرهای توانست نسل جدیدی از انتخابها را پیش روی دوستداران اتومبیل در ایران قرار دهد. آزرا از نظر قیمت و امکانات در رقابت تنگاتنگ با کیا اپتیما قرار داشت و بسیار مورد توجه خانوادههای متوسط و مرفه ایرانی قرار گرفت. بعد از آن هر ساله مدل جدید خودرو آزرا در بازار ایران حضور داشته و مورد توجه خریداران بودهاست. آخرین مدل موجود هیوندای آزرا در ایران مدل ۲۰۱۹ آن است که علیرغم تمام مشکلات ارزی، اقتصادی و همچنین تحریمها توانست حضور خود را در ایران تثبیت کند، بنابر آمار رسمی منتشر شده، آخرین قیمت این خودرو با توجه به نوسانات ارزی بین ۹۰۰ میلیون تا ۱ میلیارد تومان بودهاست. این درحالی است که قیمت آن از رقبای جهانیش نظیر بیامو سری ۵ و بنز کلاس E در سطح جهانی بیشتر است بنابراین بهنظر میرسد این خودرو در ایران بسیار بیشتر از ارزش واقعی آن قیمتگذاری شده باشد.
گفتنی است با توجه به شرایط کنونی کشورمان و بحران اقتصادی و تحریمها بعید بهنظر میرسد که مدل ۲۰۲۰ هیوندای آزرا گرنجور در بازار ایران حضور پررنگی داشته باشد.
رقبای جهانی هیوندای آزرا ۲۰۲۰
با توجه به شرایط ذکر شده میتوان گفت این خودرو با اتومبیلهایی نظیر تویوتا آوالون، کرایسلر ۳۰۰ و نیسان ماکسیما، همچنین شورولت ایمپالا و بیوک لاکراس در عرصه جهانی رقابت میکند که از نظر قیمت، قدرت و طراحی نسبت به رقبا حرفهای زیادی برای گفتن دارد.
رقبای هیوندای آزرا در ایران
در ایران رقابت آزرا در غیبت رقبای امریکایی و غربیاش بسیار سطحی است. در سال گذشته میلادی آخرین مدل موجود در ایران با رقبایی نظیر کیا اپتیما، رنو تلیسمان و فولکسواگن از نظر قیمت و امکانات رقابت داشتهاست.
جمعبندی نهایی
با توجه به نکات ارائه شده باید گفت هیوندای آزرا اگرچه از نظر ظاهری و فنی حرفهای بسیاری برای گفتن در بازار جهانی خودرو دارد اما عملا در کنار رقبای غربی یک پله پایینتر قرار میگیرد. این خودرو در کلاس خود در زمره خودروهای با قیمت متوسط و امکانات قابلقبول در سطح انتخاب خانوادههای متوسط قرار دارد، اما در بازار ایران، با توجه به امید بسیار ناچیز برای حضور آخرین مدل آزرا باید گفت این اتومبیل کرهای همچنان در زمره خودروهای لاکچری با قیمت بالا و مورد توجه خانوادههای مرفه جامعه خواهد بود.
آخرین دیدگاهها